ЦеSoft
Програмні рішення для бізнесу
+38 (067) 402 85 81
+38 (044) 390 66 16
Телефонуйте з 9:00 до 18:00
Замовити дзвінок
Каталог
  • Усі продукти BAS
    Усі продукти BAS
  • Бухгалтерський та податковий облік
    Бухгалтерський та податковий облік
  • Подача звітності
    Подача звітності
  • Електронний підпис
    Електронний підпис
  • Електронний документообіг
    Електронний документообіг
  • ПРРО
    ПРРО
  • Зарплата та кадри
    Зарплата та кадри
  • Управління торгівлею
    Управління торгівлею
  • Управління підприємством
    Управління підприємством
  • Галузеві рішення
    Галузеві рішення
  • ERP системи
    ERP системи
  • Доопрацювання BAS
    Доопрацювання BAS
  • Антивіруси
    Антивіруси
  • Операційні системи
    Операційні системи
  • Програми для офісу
    Програми для офісу
  • Автоматизація обліку бюджетної сфери
    Автоматизація обліку бюджетної сфери
Акції
1
Послуги
  • Супровід «BAS»
  • IT-аудит
Як придбати
Контакти
Ще
    ЦеSoft
    Каталог
    • Усі продукти BAS
      Усі продукти BAS
    • Бухгалтерський та податковий облік
      Бухгалтерський та податковий облік
    • Подача звітності
      Подача звітності
    • Електронний підпис
      Електронний підпис
    • Електронний документообіг
      Електронний документообіг
    • ПРРО
      ПРРО
    • Зарплата та кадри
      Зарплата та кадри
    • Управління торгівлею
      Управління торгівлею
    • Управління підприємством
      Управління підприємством
    • Галузеві рішення
      Галузеві рішення
    • ERP системи
      ERP системи
    • Доопрацювання BAS
      Доопрацювання BAS
    • Антивіруси
      Антивіруси
    • Операційні системи
      Операційні системи
    • Програми для офісу
      Програми для офісу
    • Автоматизація обліку бюджетної сфери
      Автоматизація обліку бюджетної сфери
    Акції
    1
    Послуги
    • Супровід «BAS»
    • IT-аудит
    Як придбати
    Контакти
    Ще
      ЦеSoft
      Телефоны
      +38 (067) 402 85 81
      +38 (044) 390 66 16
      Заказать звонок
      • Головна
      • Каталог
        • Назад
        • Каталог
        • Усі продукти BAS
        • Бухгалтерський та податковий облік
        • Подача звітності
        • Електронний підпис
        • Електронний документообіг
        • ПРРО
        • Зарплата та кадри
        • Управління торгівлею
        • Управління підприємством
        • Галузеві рішення
        • ERP системи
        • Доопрацювання BAS
        • Антивіруси
        • Операційні системи
        • Програми для офісу
        • Автоматизація обліку бюджетної сфери
      • Акції
      • Послуги
        • Назад
        • Послуги
        • Супровід «BAS»
        • IT-аудит
      • Як придбати
      • Контакти
      • +38 (067) 402 85 81
        • Назад
        • Телефоны
        • +38 (067) 402 85 81
        • +38 (044) 390 66 16
        • Заказать звонок
      Контактная информация
      м.Київ, вул. Є. Сверстюка 11а
      info@cesoft.com.ua

      Фінмоніторинг під час війни: що потрібно врахувати?

      Головна
      -
      Про компанію
      -
      Новини
      -Фінмоніторинг під час війни: що потрібно врахувати?

      Читайте в статті

      27 октября 2023

      Повномасштабне вторгнення російської федерації на територію України триває понад 600 днів. За цей час громадяни та бізнес відчули на собі всі кривди шокового часу: діяльність в умовах невизначеності, безліч супутніх проблем, які актуалізувались саме поза межами мирного життя, тобто з якими жоден не стикався на власному досвіді до 24.02.2022. З початку введення в країні воєнного стану сфера нормативно-правового регулювання фінансового сектору набула суттєвих змін.

      Зміни торкнулися й вектора фінансового моніторингу. Вимоги законодавчих та нормативно-правових актів були тією чи іншою мірою адаптовані до потреб сьогодення. Деякі процедури фінансового моніторингу спрощені або послаблені. Натомість з'явились нові виклики, які мають бути враховані як представниками фінансового сектору, так і їхніми клієнтами.

      Ризики війни

      По-перше, війна змінила не лише життя кожного громадянина, а й наскрізно бізнес як цілісний соціальний механізм. Суттєво знизились доходи, мільйони людей виїхали за кордон, ведення бізнесу ускладнилось через пошкодження та руйнування об'єктів критичної інфраструктури, логістичних артерій, виробничого потенціалу. Щоб залишитись на плаву, бізнес змушений вдаватись до методів та дій, які не використовував у мирні часи. Зазначене може призводити до того, що операції набувають ознак ризиковості, хоча й спрямовані на зрозумілі та передбачувані цілі.

      Наприклад, прагнення зберегти або максимально вивести активи з тимчасово непідконтрольних територій України, убезпечити бізнес від підвищення цін на сировину, товари або послуги призводять до використання операцій з готівкою, надання/отримання фінансових допомог, здійснення попередньої оплати за товари та послуги з невизначеним терміном постачання в майбутньому тощо. Такі операції треба виокремлювати: застосовувати до них інші підходи, намагатись з'ясувати економічний сенс, а не зараховувати сліпо їх до проявів незаконної діяльності всього за формальними ознаками. Водночас ситуація вимагає перебудови певних процедур моніторингу та вивчення операцій клієнтів.

      По-друге, актуальними для України залишаються корупційні злочини: розкрадання бюджетних коштів, зловживання владою та службовим становищем, хабарництво. До країни спрямовуються значні обсяги міжнародної допомоги, а заразом на ґрунті цього зростає злочинна діяльність. Як наслідок, важливим завданням для суб'єктів первинного фінансового моніторингу (далі - СПФМ) та правоохоронних органів стає виявлення й руйнування легалізаційних схем.

      По-третє, війна активізувала діяльність із благодійної допомоги та волонтерства. Водночас активізувались випадки обману громадян, коли під виглядом благодійних цілей відбувається привласнення коштів або ж кошти збираються для фінансування колаборантів, пропаганди російських ідей та здійснення диверсійних актів.

      Четвертим напрямом, який потребує підвищеної уваги СПФМ, є санкції, які в Україні застосовуються згідно із Законом України «Про санкції». Виявлення підсанкційних осіб та їхньої діяльності, а також діяльності, котра спрямована на обхід та ухилення від санкцій, є важливим напрямом роботи СПФМ. Санкції покликані набагато швидше знекровити економіку країни-агресора, але позитивного ефекту можливо досягти лише в разі їхньої невідворотності для всіх винуватців і причетних. За умов війни не може бути толерантності до власників компаній, які підтримують бюджет ворожої держави.

      Зазначене свідчить про те, що перед СПФМ стоїть багато нових завдань, які треба вирішувати швидко та впевнено. Неможливо не звертати уваги на нові ризики. Однак неможливо також використовувати старі методи, застосовувати формальний підхід - аби не стати ще одним тягарем для бізнесу, який намагається вистояти.

      Робити більше, аніж вимагається

      Окремо хочу зазначити, що фінансовий моніторинг не повинен бути справою суто СПФМ. Для побудови дієвої системи запобігання важлива участь кожного, зокрема суб'єктів господарювання, у цьому процесі.

      Невдовзі після запровадження воєнного стану Верховна Рада ухвалила Закон України «Про захист інтересів суб'єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» від 03.03.2022 № 2115-ІХ (далі - Закон № 2115), який давав змогу фізичним особам, фізичним особам - підприємцям, юридичним особам не подавати у встановлені терміни облікові, фінансові, бухгалтерські, розрахункові, аудиторські звіти та будь-які інші документи, подання яких вимагається відповідно до норм чинного законодавства, до закінчення війни. Передбачається, що подати ці звіти треба буде протягом трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни за весь період неподання звітності (документів).

      А проте Державна служба фінансового моніторингу на початку війни повідомила, що відповідно до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі - Закон № 361) СПФМ зобов'язані надавати Держфінмоніторингу передбачену законодавством інформацію. Ідеться про порогові та підозрілі фінансові операції (діяльність), про розбіжності між відомостями про кінцевих бенефіціарних власників клієнта та про іншу передбачену законодавством інформацію.

      Попри те, що Закон № 2115 діє, дуже важливо за наявності фізичної можливості подавати вищевказану інформацію у встановлені строки, оскільки її брак унеможливлює аналіз. Представники бізнесу повинні розуміти, що банківський AML-комплаєнс здійснює важливу для країни функцію.

      Відповідно до Закону № 361 СПФМ має право витребувати, а клієнт, представник клієнта зобов'язані подати інформацію (офіційні документи), необхідну (необхідні) для здійснення належної перевірки, а також для виконання таким СПФМ інших вимог законодавства у сфері запобігання та протидії. Часто без додаткових відомостей важко підтвердити або спростувати підозри, які виникають у СПФМ щодо діяльності та фінансових операцій клієнтів. Отже, набуває вагомості відповідальне ставлення клієнтів до запитів фінансових установ у сфері фінансового моніторингу, сприяння у вивченні їхньої діяльності. Не лише СПФМ повинен докладати зусиль для добування й опрацювання даних про клієнтів, а й клієнти мають заздалегідь вибудовувати свою чесну репутацію.

      Інна Завадська,

      керівник служби комплаєнсу фінансової компанії Activitis


      Назад до списку
      Головна
      Акції
      Послуги
      Блог
      Новини
      Як придбати
      Бренди
      Контакти
      Каталог
      Усі продукти BAS
      Бухгалтерський та податковий облік
      Подача звітності
      Електронний підпис
      ERP системи
      Управління торгівлею
      Доопрацювання BAS
      Галузеві рішення
      Автоматизація обліку бюджетної сфери
      Електронний документообіг
      ПРРО
      Зарплата та кадри
      Управління підприємством
      Програми для офісу
      Антивіруси
      Операційні системи
      Будьте завжди в курсі!
      Дізнайтеся про знижки та акції першими
      Наші контакти
      +38 (067) 402 85 81
      +38 (044) 390 66 16
      info@cesoft.com.ua
      м.Київ, вул. Є. Сверстюка 11а
      2025 © ЦеSoft - інтернет-магазин програмного забезпечення для бізнесу